calle
Antal inlägg: 9
|
 |
« skrivet: 9 Juli 2010 kl. 13:04:39 » |
|
Hej Nu skall jag för första gången mäta av en klinga och undrar hur ni andra gör? Punkten mäts med tre mått och så tar man snittet på det. Men är det ide att mäta varje inch på klingan för att kunna parera för eventuella konstiga mått på ställpunkten? Gör man en massa jobb i onödan? Det här spöt är slarvigt renoverat så tjockleken på lacken varierar, men om vi antar att det är ett jämnt normaltjockt lager med lack, hur mycket räknar ni då bort?  Calle
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
calle
|
 |
« Svara #1 skrivet: 20 Augusti 2010 kl. 12:36:08 » |
|
Ingen som har något råd till mej? 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mats Öberg
Elak och grinig
Administrator
Antal inlägg: 1 178
|
 |
« Svara #2 skrivet: 20 Augusti 2010 kl. 16:49:24 » |
|
Jag mäter med 5-tums intervaller eftersom min hyvelmall har det ställpunkterna. "Normaltjockt" lager lack kan väl anses vara 0.10mm men det där är alltid knepigt. Jag mäter också alla tre sidorna och tar snittmåttet.
|
|
|
|
|
Loggat
|
"Many men go fishing all of their lives without knowing it is not the fish they are after". - Henry David Thoreau
|
|
|
L-G Dahlin
Antal inlägg: 509
|
 |
« Svara #3 skrivet: 25 Augusti 2010 kl. 08:02:41 » |
|
Hej. När man mäter en klinga så måste man kolla om den yttre radien finns kvar eller den är planskrapad, finns radien kvar så ska den räknas av, annars blir det fel diameter vid hyvling, dels mäter man rena diam och på tvären då ska man ta hänsyn till om hörnen är avrundade, sedan kan man räkna ut ett tänkbart mått för hyvling.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
calle
|
 |
« Svara #4 skrivet: 25 Augusti 2010 kl. 15:48:26 » |
|
Ok. Då kollar jag radien, diametern och hörnena igen och gör nåt matteexperiment. Så får vi se var jag hamnar i förhållande till första mätningen.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ulfl
Antal inlägg: 592
|
 |
« Svara #5 skrivet: 26 Augusti 2010 kl. 10:41:41 » |
|
Mät som Mats skrev o krångla inte till det för dig - det är väl 6-kantigt spö du ska mäta.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
L-G Dahlin
|
 |
« Svara #6 skrivet: 26 Augusti 2010 kl. 12:23:51 » |
|
Hej. Anntingen så mäter man riktigt och fixar ett spö som man vill ha, eller så nöjer man sig med någonting ditåt, lite av det kom fram i Gimdalen, det kommer mer. 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Lasse Håkansson
Antal inlägg: 807
|
 |
« Svara #7 skrivet: 26 Augusti 2010 kl. 13:31:43 » |
|
För den som har tid och orkar: Om man har en 5 mm bred strip tagen från en stock med diametern 2 tum: Hur mycket skiljer tjockleken på strippen om man tar hänsyn till radien eller inte?
Jag tror ni fattar vad jag menar...
Frågan är ju om det spelar någon roll. I toppen gör det ju garanterat inte det när vi pratar stripar som är 2 mm eller tunnare, eller?
Sen har vi ju också att fundera över hur lacken "lägger sig" på klingan, om man planslipar mellan varje lacklager eller inte osv... Jag tyckte herr Simroe använde rätt så grova penseldrag när han konverterade de gamla taperingarna.
/Lasse
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Lasse Håkansson
|
 |
« Svara #8 skrivet: 27 Augusti 2010 kl. 10:08:26 » |
|
Nähä, då får väl jag ge svaret då  Skillnaden mellan att planskrapa och att behålla radien blir: Skillnad = R-(L/2)/Tan(ArcSin((L/2)/R) Där R= stockens radie L= strippens bredd (I Excel kan du skriva in =C8-((C9/2)/TAN(ASIN(C9/2/C8))) i resultatcellen där C8 är cellen som skall innehålla Radien och C9 är cellen som skall innehålla stripbredden. Vilket på en 5 mm bred strip gör 0.13 mm, inte ovesäntligt På en 4 mm bred strip blir det 0,08 mm... 2,5 mm ger 0,03 mm /Lasse
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
jlindengren
Antal inlägg: 378
|
 |
« Svara #9 skrivet: 27 Augusti 2010 kl. 10:27:25 » |
|
Ska man vara så där noggrann så måste man väl börja med att mäta diametern på stocken? Kanske till och med ta hänsyn till att den är avsmalnande...Enligt Garrison så kompenseras den nedskrapade radien av strippens bredd. Så jag antar att man måste veta hur den byggare som kläckt taperingen har tänkt sig; med eller utan radie. Jag tycker båda förhållningssätten har sina poänger; en planad strip blir exakt efter givna mått, men å andra sidan känns det som att det skulle bli starkare om man har radien kvar. När jag byggde mitt senaste spö så blev det något mitt emellan; jag slipade bort lite av radien men försökte följa den i viss mån, särskilt på buttdelen.
|
|
|
|
|
Loggat
|
"If all we cared about was catching fish, we'd not only be fishing with graphite rods, we'd also be using worms." Len Codella
|
|
|
L-G Dahlin
|
 |
« Svara #10 skrivet: 27 Augusti 2010 kl. 11:45:18 » |
|
Nähä, då får väl jag ge svaret då  Skillnaden mellan att planskrapa och att behålla radien blir: Skillnad = R-(L/2)/Tan(ArcSin((L/2)/R) Där R= stockens radie L= strippens bredd (I Excel kan du skriva in =C8-((C9/2)/TAN(ASIN(C9/2/C8))) i resultatcellen där C8 är cellen som skall innehålla Radien och C9 är cellen som skall innehålla stripbredden. Vilket på en 5 mm bred strip gör 0.13 mm, inte ovesäntligt På en 4 mm bred strip blir det 0,08 mm... 2,5 mm ger 0,03 mm /Lasse Hej. Om man då tar det x 2 vad blir då diam. Man håller på att räknar av lack i det här fallet är det ovesentligt.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Lasse Håkansson
|
 |
« Svara #11 skrivet: 27 Augusti 2010 kl. 13:05:26 » |
|
Joakim: Ja visst måste man veta diametern för att det skall bli exakt men det går ju att kolla vad en 1,5" stock ger också. L-G: Diametern blir ju 2x diffen som är framräknad. Vad som är ovesäntligt med att räkna av lack förstår jag däremot inte...
Jag ville med beräkningen klä "tycket" i fakta, därav mitt inlägg.
/Lasse
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Anders Johannesson
Antal inlägg: 156
|
 |
« Svara #12 skrivet: 27 Augusti 2010 kl. 17:57:03 » |
|
Med tidigare nämnda 5 mm och 0,13 för avvikelsen. Detta ger ungefär 10 % förändring i styvhet på klingan.
Att bara mäta av en klinga på var 5 tum tror jag räcker långt. Men man vet inte var den är kapad så det kan krävas lite extra noggrannhet. Är det ett spö gjort efter en styrmall till en fräs eller såg så är den styrmallen garanterat inte slipad med 5 tums intervaller.
Skall man komma riktigt nära så är det bra med ett rutnät (spant ruta) uppspännt på väggen. Spöt spänns fast och en tyngd hängs i toppen på spöt. Då kan man mäta av klingans nerböjning i varje punkt. Så har fabrikerna gjort i alla tider och så gör aven kolfibertillverkarna i dagsläget. Då kan varje klinga kapas till individuellt. Trots det så kommer varje enskild stock att ge skillnader i känsla.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mats Öberg
Elak och grinig
Administrator
|
 |
« Svara #13 skrivet: 28 Augusti 2010 kl. 11:12:50 » |
|
Intressant. Men ärligt talat är jag inte riktigt med på vad det handlar om, eftersom om man är fullt och fast besluten att bygga en kopia på ett orginal, så bygger man väl det med radien kvar om orginalet hade det, och utan om orginalet inte hade radien.
Ang. om att mäta upp en klinga så det kan väl inte vara så svårt att ange på den uppmätta taperingen om radien ska finnas eller inte.
|
|
|
|
|
Loggat
|
"Many men go fishing all of their lives without knowing it is not the fish they are after". - Henry David Thoreau
|
|
|
L-G Dahlin
|
 |
« Svara #14 skrivet: 28 Augusti 2010 kl. 11:48:33 » |
|
Hej. Har man inte tillgång till orginaltappern så kan det bli vadsohelst, hittills finns inga uppgifter på nätet om radier eller inte så där råder vildavästern, man får inte ta allt för givet. 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Anders Johannesson
Antal inlägg: 156
|
 |
« Svara #15 skrivet: 28 Augusti 2010 kl. 17:59:55 » |
|
För att krångla till det en smula så förekommer det att en och annan jänkare lägger på sisådär en hundradels tum eller något i den stilen för att ha "slipmån" när limmet putsas bort.
Oavsett så har hundradelarna ingen betydelse, det hänger på varje stocks egenskaper. Och så skall man ju kunna kontrollmäta sina strippar - det som verkligen gäller är ju det sammanlimmade måttet. Med andra ord är symmetrin allra viktigast.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mats Öberg
Elak och grinig
Administrator
|
 |
« Svara #16 skrivet: 28 Augusti 2010 kl. 18:14:28 » |
|
Hej. Har man inte tillgång till orginaltappern så kan det bli vadsohelst, hittills finns inga uppgifter på nätet om radier eller inte så där råder vildavästern, man får inte ta allt för givet.  Klart man har orginaltapern. Man har ju spöt i sin hand när man ska mäta upp det. Eller håller vi på att byta samtalsämne? 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|