8 September 2010 kl. 02:53:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: SMF - Just Installed!

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kåsa  (läst 1900 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mikko

Antal inlägg: 1 350

« Svara #25 skrivet: 8 Februari 2009 kl. 22:55:53 »

OK, linolja är totalt förbjudet alltså.

Invigningsproceduren lät avancerad, hoppar nog över den Med glimten i ögat (blinkande) Glad
Loggat
harrfiskarn

Antal inlägg: 414

Hemsida
« Svara #26 skrivet: 8 Februari 2009 kl. 23:24:11 »

OK, linolja är totalt förbjudet alltså.

Invigningsproceduren lät avancerad, hoppar nog över den Med glimten i ögat (blinkande) Glad

Ha ha... Det var bara så att köpte en kåsa i finland för många år sen, min första.
Jag var på fiskeresa med några kompisar som hade släkt där och jag skulle hälla i kaffe i min nyinköpta fina kåsa.
Jag höll på och få stryk när dom fick höra att den var ny och aldrig invigd.
I finland tar dom faktiskt detta väldig allvarlig, iallafall i norra finland.

Tillbaka till olja och kåsa, Jag rekomenderar parafinoljan, låter kåsan ligga dränkt i några timmar, tar upp den, torkar av överflödig olja och dricker ur den dagen efter.

//Uffe
Loggat

Piscator non solum piscatur
Mikko

« Svara #27 skrivet: 8 Februari 2009 kl. 23:45:41 »

Nu när jag tänker efter, det var nog parafinolja jag oljade med förra året.

Den kommer säkert funka bra...hoppas jag Glad
Loggat
Lasse Håkansson

Antal inlägg: 807

« Svara #28 skrivet: 9 Februari 2009 kl. 09:31:55 »

Om du skall göra som Harrfiskarn säger så får du allt vänta ett par år innan du inviger kåsan Mikko  Glad

Vackert arbete hur som helst!

/Lasse
Loggat
Mikko

« Svara #29 skrivet: 9 Februari 2009 kl. 09:34:33 »

Om du skall göra som Harrfiskarn säger så får du allt vänta ett par år innan du inviger kåsan Mikko  Glad

Vackert arbete hur som helst!

/Lasse

Invigde kåsan på mitt eget sätt i morse, prövade dricka vatten ur den för att se om det smakade konstigt Glad
Och det smakade vatten så allt är i sin ordning Med glimten i ögat (blinkande)

Och tack så mycket Leende (smiley)
Loggat
harrfiskarn

Antal inlägg: 414

Hemsida
« Svara #30 skrivet: 9 Februari 2009 kl. 11:36:29 »

Å förresten Mikko!
En mycket snygg kåsa, ett gott hantverk må jag säga.  Chockad

//Uffe
Loggat

Piscator non solum piscatur
jlindengren

Antal inlägg: 378

« Svara #31 skrivet: 9 Februari 2009 kl. 11:51:58 »

När jag fick min träkåsa (1983) blev jag rekommenderad att då och då dricka buljong ur den; det skulle räcka som impregnering sades det. Det har jag inte gjort, men den håller än. Kaffe innehåller tillräckligt med fett, tror jag. Det viktiga är nog att inte diska den med diskmedel, bara skölja ur den med vatten.
F.ö. så är ren linolja inte farlig att förtära. Men inte så gott.
Loggat

"If all we cared about was catching fish, we'd not only be fishing with graphite rods, we'd also be using worms."
Len Codella
Magnus Berg

Antal inlägg: 146

« Svara #32 skrivet: 9 Februari 2009 kl. 13:45:55 »

När jag fick min träkåsa (1983) blev jag rekommenderad att då och då dricka buljong ur den; det skulle räcka som impregnering sades det. Det har jag inte gjort, men den håller än. Kaffe innehåller tillräckligt med fett, tror jag. Det viktiga är nog att inte diska den med diskmedel, bara skölja ur den med vatten.
F.ö. så är ren linolja inte farlig att förtära. Men inte så gott.

Jag skulle nog tippa att det är godare att impregnera med linolja och terpentin än med drickbuljong  Med glimten i ögat (blinkande) Glad

Trevlig kåsa det är inte utan att man blir lite sugen snida lite.

/M
Loggat

"How come a guy who dresses in rags and drive a smokey old pickup can afford such a snazzy tackle?

-It should be obvious."

John Gierach i Trout Bum
Mikko

« Svara #33 skrivet: 9 Februari 2009 kl. 17:38:44 »

Tackar så mycket Leende (smiley)
Loggat
Jankar

Antal inlägg: 209

« Svara #34 skrivet: 9 Februari 2009 kl. 18:53:55 »

Hej ! Det blev ett hett ämne detta och det är alltid rolligt. Jag har i alla fall gjort som gammal sed och det kan ingen ta i från mej.
det vill säga impregnera med kaffe. Koka upp kaffet häll i kåsan och låt svalna efter ett par gånger så är kåsan underbar. Leende (smiley)
Loggat
Mikko

« Svara #35 skrivet: 9 Februari 2009 kl. 18:58:36 »

Hej ! Det blev ett hett ämne detta och det är alltid rolligt. Jag har i alla fall gjort som gammal sed och det kan ingen ta i från mej.
det vill säga impregnera med kaffe. Koka upp kaffet häll i kåsan och låt svalna efter ett par gånger så är kåsan underbar. Leende (smiley)

Ja det är kul när diskussionerna tar fart.
Kanske får snida till ännu en kåsa och impregnera den med kaffe Glad

Skulle vara roligt att göra det, kanske får bege mig ut i skogen och leta upp en vril som jag kan lagra för framtiden.
Loggat
fizzka

Antal inlägg: 20

« Svara #36 skrivet: 10 Februari 2009 kl. 17:30:22 »

min fina kåsa som försvann i övrejuktån(RIP) förra året var väl impregnerad med fin singel malt och allt drickbart smakade gudagott i den.  så jag kommer att mätta min med singel även denna gång  Cool
Loggat
Marterius

Antal inlägg: 97

The Blue Doctor

« Svara #37 skrivet: 11 Februari 2009 kl. 16:33:26 »

Måste bara hålla med om att det där med linolja i kåsor är en fasaväckande styggelse! Min första träkåsa köpte jag för att fira när jag hade tagit jägarexamen och det visade sig att den var behandlad med linolja och det spelade ingen roll hur jag försökte behandla den, den smakade... tja... här i Göteborg har vi ett folkligt uttryck som sammanfattar det hela väl: "Den smakade rô*a".

Min andra träkåsa tuggade en hund söner (bevis för att den smakade bättre)... Ack ja. Det var kanske det gudomligt rättvisa straffet för att jag sålde den första kåsan på en fiskredskapsauktion...  Jag är nog en ond människa. Generad
Loggat

"On the long list of things that people use, I have always felt that there are three outstanding examples of perfect harmony between utility and beauty. They are the violin, the double shotgun, and the fly rod."

William J. Schaldach
jlindengren

Antal inlägg: 378

« Svara #38 skrivet: 11 Februari 2009 kl. 17:12:58 »

Måste bara hålla med om att det där med linolja i kåsor är en fasaväckande styggelse! Min första träkåsa köpte jag för att fira när jag hade tagit jägarexamen och det visade sig att den var behandlad med linolja och det spelade ingen roll hur jag försökte behandla den, den smakade... tja... här i Göteborg har vi ett folkligt uttryck som sammanfattar det hela väl: "Den smakade rô*a".

Min andra träkåsa tuggade en hund söner (bevis för att den smakade bättre)... Ack ja. Det var kanske det gudomligt rättvisa straffet för att jag sålde den första kåsan på en fiskredskapsauktion...  Jag är nog en ond människa. Generad

Tragiskt...Men eftersom sprit löser olja borde det gå att bli av med oljesmaken genom att dricka enorma kvantiteter dylik ur kåsan. Kanske det finnarna har förstått...
Loggat

"If all we cared about was catching fish, we'd not only be fishing with graphite rods, we'd also be using worms."
Len Codella
Candyman

Antal inlägg: 27

« Svara #39 skrivet: 30 Maj 2010 kl. 20:28:39 »

Hejsan allihopa,
Snubblade över denna lite gamla tråd. Då slog det mej att jag köpte en kåsa av en duktig slöjdare för ett tag sedan. Ganska snabbt började den läcka och eftersom vi bor nära varandra så for jag över en kväll med kåsan. Han blandade då till en liten sats tvåkomponents Epoxy och med hjälp av en plasthandske tätade han sprickan från insidan. Jag frågade om det inte var giftigt och löstes upp av hett kaffe, men han svarade att när det väl torkat så påverkades limmet ej av hett kaffe. Vad tror ni?
Loggat
Mikko

« Svara #40 skrivet: 30 Maj 2010 kl. 20:44:30 »

Värme mjukar ju upp epoxilim men jag vet inte hur det funkar att dricka ur.
Loggat
Mats Öberg
Elak och grinig
Administrator

Antal inlägg: 1 178

Hemsida
« Svara #41 skrivet: 30 Maj 2010 kl. 20:52:04 »

Hejsan allihopa,
Snubblade över denna lite gamla tråd. Då slog det mej att jag köpte en kåsa av en duktig slöjdare för ett tag sedan. Ganska snabbt började den läcka och eftersom vi bor nära varandra så for jag över en kväll med kåsan. Han blandade då till en liten sats tvåkomponents Epoxy och med hjälp av en plasthandske tätade han sprickan från insidan. Jag frågade om det inte var giftigt och löstes upp av hett kaffe, men han svarade att när det väl torkat så påverkades limmet ej av hett kaffe. Vad tror ni?

Mjaa... Epoxy är inga grönsaker direkt och jag har svårt att tänka mig att det inte skulle fälla en massa jox vid uppvärmning.som Mikko säger. Säger det igen; Kemikalier i livsmedel är jag ingen anhängare av. Det räcker med dom E-nummer jag få i mig i det jag handlar på ICA.
Loggat

"Many men go fishing all of their lives without knowing it is not the fish they are after". - Henry David Thoreau
L-G Dahlin

Antal inlägg: 509

Hemsida
« Svara #42 skrivet: 30 Maj 2010 kl. 23:14:09 »

Hej
 Epoxi tål över 100 gr under en kort tid så nog håller det för kaffe, men jag skulle inte användat så till att täta en kåsa.
Loggat
Candyman

Antal inlägg: 27

« Svara #43 skrivet: 31 Maj 2010 kl. 22:00:23 »

L-G; jag borde kunna fortsätta att dricka mitt kaffe ur den eller? Har använt den i två år sedan tätningen. Har inte känt av några större men mer än att jag har gått över till cane på heltid och fortfarande lyssnar på psykadelisk musik Leende (smiley)
Loggat
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!

Sidan skapades på 0.188 sekunder med 19 databasfrågor.